Thursday, February 10, 2011

Istiqomah

Assalamualaikum.


The title itself has explained all. *then, should i close this entry?*:)
Bila tgk dunia hari ni, diri sendiri takut.. lemah lutut, blank fikiran, kalut hati..
bukan takut kpd dunia..tp takut kpd persiapan diri  y entah layak dipanggil persiapan atau tidak.

memang x mudah nak jadi baik. memang mudah nak buat jahat.
tapi biasalah.benda special bukan sng nak dpt. 
mana ada org dpt ikan yu or ikan paus kat sungai. betul x?

ujian kecil sahaja x mampu nak tempuh. sudah gagal. Lalu bagaimana ingin menempuh ujian y besar di saat Encik DJ dtg? (Dajal)

Tetapi, adakah apabila gagal sekali bermakna kita patut give up
"aku dah gagal, aku dah gagal. Allah xnak terima taubat aku. Baik aku jadi mcm dulu je."
Hamboooooiii, Senangnyeeeeeeeeeeeee. Sila bersangka baik dgn Allah ye. Kalau mcm ni la umat islam. Macam mana nk menang. Berperang dgn diri sndiri pn dah kalah. Macam mana nk memerangi musuh??

I'm not good in giving evidence of hadis or Quran. But, I've once heard that
"lebih baik buat sesuatu amal atau usaha baik y kecil secara berterusan dari membuat amal or usaha y besar namun tidak berlanjutan"

Analogi dia: Kalau seekor semut mengumpul sebiji entiiti gula (ape tu entiti? sy pn xtahu) y kecil itu atau serpihan-serpihan gula sahaja sebijik sehari, nescaya akan jadi byk.
Berbanding, seekor buaya y mndapatkan seketul daging y besar dan bersenang lenang dgn hasil dapatannya tanpa berusaha dah, kerana daging itu boleh habis dalam masa sehari atau setengah hari saja.

Jadi graf istiqomah kita mestilah ini macam
memperoleh bahan dari blog ENCIK INI





Kalau nak bercakap, memang panjang. tak cukup satu hamparan tanah nak mencatat. Tapi nak buat satu benda y kita cakap tu secara berterusan diibaratkan memikul satu dunia di atas bahu jemala patik wahai tuanku. kerana patik hamba y lemah dan baru ingin menguatkan diri.


p/s: kecewa dgn diri sendiri.

info info y lebih berilmiah, boleh dapat kat sini dan link y telah di tag

oh, lupa nak tambah. lagu ni saya dedikasikan utk semua y rasa GENGGAMANnya makin longgar. sbb ni la y saya cuba nak ingatkan diri saya selain dari lagu taubat seorang hamba pada entry lepas.. INGAT! fokus pada isinya, bukan melodi mahupun penyanyinya.


No comments:

Post a Comment