Saturday, January 8, 2011

Profession Bengkang Roti

Assalamualaikum.

yesterday was a fun!
I had fun baking bengkang roti with my housemates and also our permanent visitor, Nurhana.
We took videos and i'll soon put up the cooking recipe video.

Cograts to Aisyah for her delicious bengkang and credit to Kak Ana for the recipe.
There's an interesting story about this bengkang roti..where we think, we might laugh together about this, someday^^.

After we melicinkan nasi goreng Ayein, it's time for the bengkang roti utk menemui ajal mereka.
Kami bersila like a proper lady with sweet smile trying to control the face of a hungry people.

The bengkang roti was seriously not kiddingly delicious!
until the last 5 pieces of them..



Ummi said:

"Selalunya, yang last2 ni, kita bagi kat Aisyah utk habiskan."
 (biasalah..kita mestilah mendahulukan saudara kita kan??:)
"Nah aisyah...suami soleh menanti"

Aisyah:
"eh, ape plak..xpe la.korang makan la pulak."

sesi mengikut sunnah rasulullah berlarutan selama 3 minit apabila masing2 bertekad ingin memperoleh pahala lebih dgn mendahulukan saudara mereka..
(lupa hadis mana..haish..ana khilaf..ehem!)

selepas itu,
saya pn berkata:
"jgn gaduh.jgn gaduh comrade2 ku (ayat edit je ni)"
"memandangkan yang part2 last ni boleh dpt suami soleh...
senang cite gini..sape mkn bengkang ni, dpt doctor, ni bengkang cikgu TESL, ni bengkang engineer, dan ni beng.........."

belum sempat saya nak habiskan ayat saya tetiba satu sambaran sepantas kilat tetapi tidaklah sepantas Nabi naik Buroq, menyambar bengkang2 tersebut.
dan antara peserta bengkang yang terpantas adalah Aisyah..*tepukan gemuruh*

semua peserta lain sgt takjub dgn ketekadan Aisyah. *alhamdulillah*

Nadiah:
"eh,  tu bukan ke bengkang TESL?" *smbil menunjuk ke arah bengkang di tgn Aisyah*

Aisyah:
"eh, yeke...(muka kebingungan dgn senyuman manis masih di bibir)..mane ade..medic la"

(perbalahan tentang profession bengkang continue and continue)

saya y bingung dgn kejadian ini, terus mengorak langkah menuju ke jalan pulang..
hehe x x ..tu lagu halimatu saadiah.

saya pn berkata:
"xpelah..kesian medic xde org ambik...yang xde org nak ni, bia la sy ambik" *smbil mencapai bengkang Medic.*
"kesian bengkang medic......." *smbil ingin menyuakan bengkang bahagian perubatan itu ke mulut

tapiiiiiiiiiii

Wuuushhhhhh!!..

sekali lagi, sambaran sepantas kilat tapi bukan tunggangan Buroq semasa israq mikraj, melalui depan muka saya dan bagaikan aksi matrix, bengkang Medic saya dirampas dari tgn..

hanya tggal jari saya yang masih terpegun dgn aksi itu..

ternyata Aisyah sekali lagi mengulungi acara!!! *tepukan!*

Peserta2 lain yang masih bingung utk membuat pilihan tergamam terpegun dgn terbeliak mata dgn aksi itu...
*kami sgt kagum* dgn senyuman tipis di bibir.

Saya:
"apakah yang berlaku...erkk...!!"

*fast forward*

Ummi:
"ok nik..habeskan profession bengkang2 yang lain.. "sambil memotong satu bengkang lagi kepada dua.


saya *dgn perasaaan sedih setelah bengkang Medic dirampas*
"yang ni bengkang engineer yang ni bengkang ustaz, yang ni....."

SWUSHHHHH!!!!

semua tgn peserta lain berebut2 mengambil bengkang engineer.

kali ini, giliran saya tergamam..sgt aktif teman2 ku...-_-'

Ummi:
"xpelah..ayein amik la bengkang engineer..ummi amek bengkang ustaz.."

Saya:
"xpelah..aku amik bengkang ustaz 2 memandangkan bengkang medic dirampas"*menjeling ex-bengkang*

itulah kesah bengkang...hanya Mchen tidak menemui bengkang pilihan hati.mungkinkah masih tercari-cari?hehehheeh

moral of the story: selalu selalulah bersilaturrahim dgn housemates anda..pasti meriah dan riang jadi rumah itu...tp yang pastinya..dgn perkara2 baik sahaja..^^

p/s: cerita ini dikongsikan hanyalah suka suka sahaja kerana we had a great time laughing at what we were thinking about the bengkang.huhu!

p/s 2 : Best betul bila time tgh tggu mkanan jatuh ke dasar perut tu pn, ade housemates yang boleh bagi kita ilmu.:)


Rindu Norhasmira, Ummu Atikah dan Nadiah Samsudin

8 comments:

  1. i took tesl nye.
    pas aisyah letak balik.
    sedey kan?
    hahahaa

    ReplyDelete
  2. huuuuuuuuuuuuuu bengkang!!! kiut la tu berebut ye, ime profession laju aje..ish3 rendu kt kome!! wuuu
    p/s: bgtau kt smue perebut bengkang2 itu, utk memilih, kita sndiri kene layak dipilih dgn ciri2 soleheh itu.huuu

    ReplyDelete
  3. nad:xpe nad..y TESL tu mybe TESL mlysia^^

    saye: rindu kt kome jugaaaa!!!!

    ReplyDelete
  4. sy stuju ngn mok nik! tesl malaysia.. hehe.. :)

    wawa

    ReplyDelete
  5. hahhaha..cpt je bdak kecik ni...awok tu bengkang gapo?huhu

    ReplyDelete
  6. nasik goreng aku tu tak Sedap k nik?? wa! keSook ati..

    ReplyDelete
  7. weh buyen...nasi goreng mu meletup weh!!! terangkat punggung aku mkn..:)

    ReplyDelete