Sunday, March 6, 2011

Pergh 3- Infinity kenangan, Uncountable Pengalaman

Assalamualaikum:)

wah, dengar tajuk pn mcm dah gempak kan? of course! it is GEMPAK. Because the title itself is PERGHHHH~~~:)

Hari ni, saya bukan nak cerita apa y saya dengar dari program tu tapi pemerhatian saya dan perasaan saya semasa di program itu.

Dua hari lepas saya dan kengkawan ke Southampton or Soton utk program PERGH 3. Program siri ke 3 yang sudah sampai ke penghujung untuk tahun ini. Sejujurnya, saya rasa pengalaman dan pengetahuan yang saya peroleh bukan sahaja dari program tapi dari mula perjalanan untuk ke program tu lagi.


HOW???

Because, dalam perjalanan itu sndiri, saya lihat kawan kawan saya begitu bersemangat. Dalam train, saya perhatikan one group of my friends who sat with an English women were discussing about polygamy. She seemed interested with it. While another group sat with a Taiwan guy. They were discussing something too. I think, it was also about marriage. Hebat kan? Dorang dah start berdakwah. Jealous tuuuuuu.
Me? I sat with Kak Fizah, my Kakak Usrah. We exchanged stories about the places that we have been since we have arrived in UK. I shared about Morocco and Kak Fizah shared about Italy, Belgium and many more.

Bila dh sampai dan tidur di Masjid Abu Bakar, if i'm not mistaken. Pagi esoknya, kami bersiap untuk ke tempat program. and SubhanAllah! kawan kawan saya, sambil sambil duduk berbual menunggu kawan kawan yang lain bersiap, dorang create a halaqah dan eventually a discussion bermula. We discussed about "Our aims before and after we came to UK".

Honestly, everyone seemed to agree yang memang aim mereka before and after ke UK lain. Kerana lepas dtg sini, mereka lebih rasa nikmat menjadi org islam disebabkan rasa 'asing' itu. Kemudian terbukalah pula topik tentang 'TOLAKAN' yang pernah ada dalam blog Qum Faanzir. iaitu blog kak Ummu. Kak Fizah pun menyebut tentang usaha y kita rasa dah banyak kita lakukan tetapi tidak berjaya utk menjadi baik. Namun, jangan sedih sebab Allah itu maha penyayang. Dia akan kira juga usaha kita untuk cuba jadi baik itu. Tibe tibe, saya rasa satu perasaan timbul dlm dada sy. Namun, sy ignore dan terus dengar.
Khairun Sofea @ Pia teringat kisah dia pernah mengadu kepada kak Ummu tentang rasa lost dia bila dtg UK masa mula mula dulu. bkn lost kerana sesat. tetapi kerana sudah x merasai the sweet of iman. Dia rasa lack of something. Saya pn ada masa tu. dan saya tahu perasaan y Pia cuba beritahu Kak Ummu time tu.  Bila mendengar perkataan 'lack' ini, sekali lagi perasaan itu dtg.

Bila semua orang diminta share experience dorang. I shared mine too. I told them that saya dan Pia cerita kpd kak Ummu tentang prasaan y berperang dlm diri saya dlu. Yang mana, setengah dari diri saya ingin jadi seperti wanita2 di luar sana y menjalani kehidupan biasa tanpa ikut syariat sebenar dan 'enjoy' life dalam erti kata dunia sekarang. Tetapi pada masa yang sama sy juga ingin menjadi seorang yang baik. Saya sebut tentang kak Ummu jelaskan bahawa hati kita mgkin terlalu cintakan dunia. Suddenly  I burst into tears. Perasaan sebak itu datang secara tibe tibe bila saya sebut tntg hati y cintakan dunia. Saya nak kawal, tapi xdpt.

Bila sampai di programme, Ummi Nadzirah a.k.a kawan sy, tanya

' boleh aku tanya something x? awat ang menangis tadi?'

'Mula2 aku pn xtahu. I mean, aku rasa nak nangis sejak aku dengar perkataan 'berusaha tapi gagal' dari kak fizah, 'lack of something' dari someone y lain dan bila aku sebut tentang 'hati y cintakan dunia'.

Tapi kenapa?

'Sebab aku rasa aku berusaha utk jadi baik tapi aku gagal, aku rasa diri aku ni lack of something, aku rasa aku ni jenis cintakan dunia dan aku rasa aku ni jahat. Dalaman aku sgt jahat.'

dan serius, saya memang rasa mcm tu. Kamu semua pernah x rasa macam tu? Pernah kan? Sedih kan? Kadang kadang rasa kita ni dah x diterima Allah je. Rasa diri ni munafik.

Time program tgh berjalan, ustaz sebut tentang kehebatan sahabat sahabat nabi. Eventually, sy terfikir tentang mereka juga dan terdetik dalam hati saya 'aku pn nak jumpa dorang jgak. agak2 dorang gembira x jumpa aku? atau aku xsempat pn jumpa dorang?'

Personally, i think perjalanan ke Pergh 3 dan Pergh 3 itu sendiri membawa byk erti kepada saya. Walaupun di akhir program saya rasa pening kepala dan mula hilang fokus. Tapi, Ustaz Nabir dan Ustaz Izzam sgt hebat dgn pengisian masing masing.

Habis program, kami pn Jaulah ke Winchester. SubhanAllah. sgt cantik!

Hasil ciptaan manusia, makhluk Allah.
subhanAllah, time ni scenery sgt cantik. 
ok abaikan model tu. background tu y penting

che' pn xtaw la pasai apa che' buat lagu tu..
tak pa tak pa. kita tumpu kat ciptaan Allah hat belakang tu. 
Kalu tengok live, memang mengucap panjang la. sebab sgt CANTIK!



p/s: sorry , ingat nak upload video forum yang saya rakam masa program Pergh 3, tapi ada masalah teknikal. video x dapat diupload setelah try banyak kali. maaf ye

3 comments: